Måndag 20 april 2015
Idag har vi besökt Trollebo i Jonstorp. Där diskuterade vi med barnen runt vad som sker ute på fälten nu. Varför plogar, harvar och göder man? Hur set redskapen ut? Hur fungerar en såmaskin? Vilka olika sorters frö finns och varför ser de ut som de ser ut. Det finns många undringar och svar.
Sedan fick alla välja några frön att så och göra hypoteser om vad det skulle bli av deras frön. Till slut fick alla bygga en vagn av mjölkpaket så de kunde köra hem eventuella skördar. Vi lämnade 14 lyckliga barn som drog runt på egentillverkade vagnar och kände oss belåtna efter ännu en tekNOkulträff.